Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2008

Woody Allen...ε, τι να κάνουμε, μ' αρέσει!

Λοιπόν...αυτό που έπαθα με το τελευταίο φιλμ του Woody Allen, το "Vicky Cristina Barcelona" είναι τουλάχιστον περίεργο. Όταν ξεκίνησα να γράφω, ήμουν έτοιμος να δικαιολογήσω τον εαυτό μου γιατί δε μου άρεσε. Σημειώνοντας κάποια στοιχεία όμως, στα οποία ήθελα να αναφερθώ, κατάλαβα οτι τελικά...μου άρεσε!
Εντάξει...έλειπε η νευρικότητα των ταινιών του σκηνοθέτη, τουλάχιστον των νεοϋορκέζικων. Ωστόσο, αυτό είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό των τριών τελευταίων "ευρωπαϊκών" φιλμ του, του "Match Point", του "Scoop" και του "Cassandra's Dream".
Υπήρχαν σκηνές, οι οποίες δεν είχαν νόημα, ιδιαίτερο λόγο ακόμη και να υπάρχουν. Η αφήγηση, σαν ιδέα, νομίζω πως είναι πολύ ξεπερασμένη και δεν κατάλαβα τι προσέφερε.
Τέλος, το πιο αρνητικό κατά τη γνώμη μου στοιχείο, είναι ότι όσα ήθελε να πει ο σκηνοθέτης με το Barcelona (η γενική ιδέα με λίγα λόγια), θα μπορούσε να τα πει, κάνοντας ταινία μικρού μήκους.
Αλλά...η φωτογραφία ήταν πολύ όμορφη. Η μουσική, με αποκορύφωμα την κλασσική κιθάρα, ήταν εξαίσια (όπως πάντα άλλωστε στις ταινίες του Woody Allen). Το casting, εξαιρετικό. Όλοι οι ηθοποιοί δίνουν ξεκάθαρα αυτά που ο σκηνοθέτης θέλει να τονίσει μέσω του χαρακτήρα που υποδύονται. Αυτή όμως που με εντυπωσίασε ήταν η Penelope Cruz. Ομορφότερη από ποτέ, γυναίκα "με τα όλα της", εκφραστική. Δίνει νεύρο στο φιλμ όταν κάνει κοιλιά. Σε μαγνητίζει από την πρώτη κιόλας σκηνή, στην οποία εμφανίζεται. Είναι υπέρλαμπρη.
Ο Woody Allen δείχνει να συνεχίζει τη μετάλλαξη που ξεκίνησε με τις τελευταίες ταινίες του. Θα έλεγα πως ηρεμεί. Αυτό ωστόσο που μου κάνει εντύπωση είναι η απελευθέρωση των χαρακτήρων του. Και πιστεύω πως αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι από εκεί που τα φιλμ του διαδραματιζότανε στις συντηρητικές Ηνωμένες Πολιτείες-και κυρίως στη Νέα Υόρκη-έχει κάνει στροφή στην πιο απελευθερωμένη Ευρώπη (αφήστε με βέβαια να διαχωρίζω την Ελλάδα από την φιλελεύθερη Ευρώπη-σαφώς πιο κοντά είναι οι Έλληνες στους Αμερικάνους στο θέμα της απελευθέρωσης, παρά σε όλους τους υπόλοιπους Ευρωπαίους). Έχουν σημασία και οι εθνικότητες των ηρώων του Allen.
Η Cristina (Scarlet Johansson) είναι Αμερικάνα. Είναι ένα ελεύθερο πνεύμα. Βρίσκεται όμως σε μια συνεχή ανισορροπία. Η φράση που τη χαρακτηρίζει: "Δε ξέρει τι θέλει...Ξέρει όμως τι δε θέλει." Αυτό ωστόσο, την οδηγεί στο να βρίσκεται σε εσωτερική πίεση, που της τη δημιουργεί αυτό που έχει, ακόμη και αν αυτό τη γεμίζει. Φτάνει λοιπόν σε σημείο που ο συντηρητισμός που βέβαια κρύβει επιμελώς ως ανήσυχο και καλλιτεχνικό πνεύμα, βγαίνει στην επιφάνεια και την καταρρακώνει.
Η Vicky (Rebecca Hall) είναι επίσης Αμερικάνα. Είναι συντηρητική, ξέρει τι θέλει-καλύτερα, έχει πείσει τον εαυτό της τι θέλει-και το έχει. Μπορεί και να παραστρατήσει κάποτε, αλλά γρήγορα γυρνάει στον politically correct δρόμο που έχει χαράξει για τη ζωή της, αρνούμενη να κάνει την ανατροπή, που μπορεί και να την οδηγήσει στην αληθινή ευτυχία. Διαλέγει τη μετριότητα, αλλά και τη σιγουριά.
Η Maria-Elena (Penelope Cruz) είναι Ισπανίδα. Είναι εκ γενετής ανήσυχο πνεύμα, ένα ταλέντο. Ο χαρακτήρας της ωστόσο είναι μη αποδεκτή ακόμη και στις πιο φιλελεύθερες κοινωνίες, ακόμη και από τους πιο φιλελεύθερους συνανθρώπους της, ακόμη και από τον ίδιο το σύζυγό της Juan Antonio (Javier Bardem), επίσης Ισπανό, ο οποίος στην πρώτη του ατάκα κάνει πρόταση στις δύο Αμερικάνες να τον ακολουθήσουν και οι δύο στο κρεβάτι του. Ακόμη λοιπόν και αυτός δεν αντέχει την έλλειψη φρένων της Maria-Elena. Χαρακτηριστικό, που την οδηγεί στην άρνηση και την επιθετικότητα.
Ο Juan Antonio είναι τελικά και ο πιο δομημένος από όλους τους χαρακτήρες, γιατί ξέρει σε τι περιβάλλον κινείται και πάντως διαλέγει να ζει απελευθερωμένος χωρίς όμως να ζει στο δικό του κόσμο. Χαρακτηριστικά, θυμίζω ότι για τον πατέρα του λέει πως διάλεξε να μην εκδίδει τα ποιήματά του, ενώ ο ίδιος ζει από την τέχνη του, τη ζωγραφική.
Υπάρχουν και άλλοι ενδιαφέροντες χαρακτήρες, με κυριότερους το σύζυγο της Vicky, Doug (Chris Messina), κλασσικό παράδειγμα αμερικάνου, τελείως politically correct τύπου, στα όρια του χλευασμού (πάντως το κερδίζει το γκομενάκι στο τέλος) και της θείας της Vicky, Judy Nash (Patricia Clarkson), η οποία προσπαθεί μέσα από τη ζωή της ανηψιάς της να ζήσει τον αληθινό έρωτα που διάλεξε να μη βρει στη δική της ζωή.
Αν έπρεπε να περιγράψω με λίγα λόγια την τελευταία ταινία του κορυφαίου-για μένα-σύγχρονου σκηνοθέτη, θα έλεγα πως είναι μια αποτύπωση όλων σχεδών των χαρακτήρων του σύχρονου ανθρώπου, όπως αυτοί αποκαλύπτονται μέσα από ένα τόσο συνηθισμένο, αλλά και ακραίο συναίσθημα, τον έρωτα. Σε όλες τις μορφές του.
Και ο Woody Allen ξέρει πως να αποτυπώνει στα φιλμ του χαρακτήρες...και μέσω του σεναρίου του και μέσω της σκηνοθεσίας του.

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλά τα λες ρε ξάδερφε αλλά ότι και να πεις δε με πείθεις να πάω να δω ταινία του ... δε ξέρω αλλά προσωπικά δε μου αρέσει καθόλου ο Woody Allen ....συγνώμη κιόλας που το πρώτο μου σχόλιο στο blog σου είναι αρνητικό.

Ανώνυμος είπε...

Den to eida to film alla nomizo pos meta ta sxolia sou tha kano ton kopo! Genikos tha sumfoniso me to Dimitri, o Woody Allen de me enthousiazei... Poios kserei omos, mporei tora na allakso gnomi... Ean de dokimaseis, de mporeis na ksereis!
H upothesi tou ergou fainetai endiaferousa. H alitheia einai oti akougetai ekseretika oikeia. Tetoious xaraktires, opos tous periegrapses, sunantas kathimerina sto Londino. Kai tote antilambanesai pos einai h trela kai h idioruthmia autis tis polis, me ola tis ta adieksoda alla kai me olous tis tous peirasmous, pou odigei tous katoikous tis se psixosomatiki anisorropia. Kai tote, epafietai stin prosopikotita kai stin orimotita tou kathenos to pos tha antapekselthei stis prokliseis kai pos tha ksefugei apo ta adieksoda. Afou, omos h istoria tou Woody Allen diadramatizetai sti Barkeloni, mporei kai na min einai o ksefrenos ruthmos mias aprosopis mitropolis alla tis idias mas tis kathimerinotitas pou mas petaei apo to akro tou ''politically correct'' sto akro tis ktinodous apeleutherosis kai piso mesa se liga deuterolepta... Tha do to ergo kai tha epaneltho!!
Katerina Tsiampousi

doxale είπε...

Katerinaki, perimenw ta sxolia sou me agwnia kai afou exeis dei to film. H analysh sou, an den eleges pws den exeis dei to film, 8a htan mia exairetiki proseggisi ths istorias.
Pantws, an genikws de sou aresei o Woody Allen, isws ayto den einai to katallhlo film gia na ton agaphseis me dedomeno pws o Allen stis teleytaies tou tainies, opws grafw kai sto arxiko post mou deixnei na metalassetai. Dokimase to Match Point an den to exeis dei...gia mena prokeitai gia aristourgima toso apo pleyras senariou oso kai skhno8esias!

Ανώνυμος είπε...

Eida to Match Point kai mou arese polu! Ostoso, de nomizo pos einai h tainia pou tha me ekane na latrepso to Woody Allen. Kai to senario kai h skinothesia itan polu kala doulemena, de nomizo, omos pos itan ena film anepanalipto, de nomizo pos antikatoptrizei to thrulo tou Allen, de dikaiologei me liga logia, apo mono tou, to onoma kai ti fimi tou... Xreiazetai, gia mena, kati akomi... Isos to bro sto ''Vicky Christina Barcelona''... alla ki an de to bro, sou uposxomai pos tha sunexiso na prospatho! Gia na aresei se sena, de mporei na einai kai toso kakos, no?
kt

Ανώνυμος είπε...

Hello kai pali!! eipa pos tha do to film kai to eida!! Prepei na omologiso pos mou arese arketa. De mporo na sumfoniso perissotero mazi sou gia tin Penelope Cruz! Htan apla apolaustiki!! To ergo allakse teleios molis emfanistike, apektise zoi, nohma kai endiaferon.
H skinithesia episis me ikanopoihse, opos episis, ta xromata kai h fotografia.
Ostoso, nomizo pos to ergo itan epifaneiako kai problepsimo kai se orismenes stigmes egklobismeno se ola auta ta klise pou ta exoume dei kai ta exoume akousei polles fores os tora. Mou thimise ligo mithistorima tou Paolo Coelho. Kati pigaine na pei, alla telika den to eipe... Bebaia, otan prospatheis na embathineis se tetoia themata kinduneueis na xalaseis to xalaro kai komiko klima tis tainias.
Genika, exo na po pos parakolouthisa to film euxarista. Den exo dei akoma ta upoloipa pou proteineis but I'll definitely give them a try!
Katerina